پرونده فیسبوک: مارک زاکربرگ، شبکه های اجتماعی و حریم خصوصی

حریم خصوصی در فیسبوک

میدونستید مسنجر فیسبوک به طور پیشفرض اطلاعات مکانی شما رو ثبت میکنه؟ میدونستید حتی حرکت ماوس شما روی تایملاین توسط فیسبوک ذخیره میشه؟ میدونستید که حتی اگه کامنت یا پستی رو توی فیسبوک بنویسید و قبل از تایید پاکش کنید فیسبوک اونو برای سرورهاش ارسال کرده؟

سال 2010 مارک زاکربرگ مدیرعامل و موسس فیسبوک توی مصاحبه جنجالی ای اعلام کرد که “دوران حریم خصوصی به پایان رسیده”. وقتی به لیست پروژه ها و شرکت های زیر مجموعه فیسبوک نگاه میکنیم این حرف تا حدی میتونه ما رو نگران کنه : مالکیت اینستاگرام، واتساپ و مسنجر در کنار پروژه در حال پیشرفت فیسبوک برای تحت پوشش قرار دادن کره زمین با اینترنت رایگان_ که الان از طریق ماهواره دنبال میشه_ و انجام روزانه صدها آزمایش اجتماعی روی کاربران فیسبوک از طریق دستکاری کردن تجربه کاربریشون مقدار خیلی زیادی جالب و عجیبه.  با توجه به موضوعات بالا قرارگرفتن اسم مارک زاکربرگ در رده نوزدهم قدرتمندترین افراد دنیا در سال 2015، زیاد عجیب به نظر نمیرسه. در واقع جدی بودن قدرت شبکه های اجتماعی و نفوذ فیسبوک رو میشد زمانی که زاکربرگ 27 ساله در اجلاس سران گروه 8 _گردهمایی 8 کشور صنعتی_ در سال 2011 سخنرانی کرد، متوجه شد.

طی چند پست بعدی ابعاد مختلف فیسبوک رو با هم بررسی میکنیم. بخش عمده پست های بعدی لحن رسمی تری دارن و عمدتا از کتاب های تجارت الکترونیکی لاودن و مدیریت تجارت الکترونیکی و کسب و کار دیجیتال به عنوان منبع استفاده شده.

کامنت بذارین

اولین نفری باشید که دیدگاهتان را ارائه می کنید

avatar

wpDiscuz