پرونده فیسبوک: رقبا و فاکتورهای ریسک

ریسک ها و رقبای فیسبوک

رقبا

با وجودی که تصور رقبا برای شرکت عظیمی مانند فیسبوک تا حدی دشوار به نظر می­رسد اما فیسبوک در حال حاضر رقبای جدیدی چه در عرصه بین المللی و چه به صورت محلی دارد. فیسبوک، Google+ را که با بسیاری از سایر سرویس های گوگل مانند سرویس جستجو و اندروید یکپارچه سازی شده است رقیبی جدی می­بیند. همچنین بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر که در کشور های خاصی بسیار محبوب هستند مانند Mixi در ژاپن و vKontakte و Odnoklassniki در روسیه رقبای اثر گذاری محسوب می‌­شوند.

همچنین فیسبوک شرکت های ارائه دهنده سرویس های میکرووبلاگ نویسی مانند Twitter ، توسعه دهندگان پلتفرم ها مانند Apple iOS و اندروید گوگل و توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری را به عنوان رقبای اصلی خود می­‌شناسد. (در واقع هر یک از پلتفرم هایی که تحت کنترل فیسبوک نیستند و وقت کاربران را به خود اختصاص می‌دهند رقیبی برای فیسبوک می‌شوند. فیسبوک تصمیم گرفته است تا به جای توسعه یک پلتفرم موبایل مانند اندروید یا iOS برای رقابت با گوگل و اپل، Facebook Home را برای اندروید روانه بازار کند تا استفاده از فیسبوک را بر روی این دستگاه ها افزایش دهد.

حریم خصوصی

مارک زاکربرگ در سال 2010 طی مصاحبه‌­ای اعلام کرد که دوره حریم خصوصی به پایان رسیده است. بنا بر ادعای وی افراد در عصر فعلی نگرانی چندانی از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دوستانشان، دوستان دوستانشان و حتی کل وب ندارند.این اظهار نظر کاملا در راستای شعار فیسبوک برای تبدیل جهان به محلی بازتر و متصل­تر همخوانی دارد. مدافعان این نظر اعتقاد دارند که قرن بیست و یکم دوره “به نمایش گذاشتن اطلاعات” است. از سوی دیگر اکثر افراد به محدودیت میزان جمع­ آوری اطلاعات شخصی که دولت ها و شرکت های خصوصی باید رعایت کنند اعتقاد دارند. پس از یک دهه نظر سنجی در خصوص حریم خصوصی در اینترنت در ایالات متحده امریکا، مطالعات نشان داده اند که حدود 80% از امریکایی ها از اینترنت به عنوان یک تهدید برای حریم خصوصی خود هراس دارند. با داشتن بیش از 1.5 میلیارد نفر کاربر فعال در ماه، عجیب نیست که تغییر در سیاست های حریم خصوصی فیسبوک، معیار های این عرصه در حوزه اینترنت را در سال های آینده تعیین کنند.

حوزه اقتصادی مباحثه بر سر سیاست های حریم خصوصی افراد، بسیار بزرگ است و میلیارد ها دلار درآمد تبلیغاتی که می­توان به واسطه به چالش کشیدن این سیاست ها کسب کرد را در بر می­‌گیرد. شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک مدل کسب و کار خود را بر اساس ساخت پایگاه داده های عظیمی از صدها میلیون کاربر که علایق، تمایلات و رفتار های خود را در آن ها قرار می­دهند بناکرده اند. اجازه استفاده از این اطلاعاتبه آژانس های تبلیغاتی فروخته خواهند شد. به هر میزان که کاربران فیسبوک حفظ حریم خصوصی کمتری طلب کنند، فیسبوک سود بیشتری کسب می­‌کند.

در حال حاضر فیسبوک اعلام می­کند که “اعتماد سنگ بنای کسب و کار ماست” و آن ها در حال حاضر ادعا می­کنند که منابع بسیار زیادی را برای توسعه و اجرای برنامه هایی برای حفظ حریم خصوصی کاربران، بهبود یک فضای ایمن و اطمینان از امنیت اطلاعات کاربران فیسبوک تخصیص داده اند.فیسبوک درس های زیادی از طریق اشتباهات اولیه اش در این حوزه آموخته است اما کماکان در حال تلاش برای ایجاد تعادل بین ایجاد جریان های درآمدی و رضایت سفارش دهندگان تبلیغات، در کنار حفظ حریم خصوصی و کاهش نارضایتی کاربران از استفاده تجاری از اطلاعاتشان است.

در ادامهبه اختصار مهمترین چالش های فیسبوک از زمان شکل گیری اش را ذکر می­‌کنیم.

  • نگرانی های اولیه در مورد حریم خصوصی کاربران فیسبوک در 14 دسامبر سال 2005 شروع شد. زمانی که دو نفر از دانشجویان دانشگاه MIT  اطلاعات پروفایل های بیش از 70000 نفر از دانشجویان دانشگاه های MIT ،NYU ، دانشگاه اوکلاهاما و هاروارد را با استفاده از یک اسکریپت به صورت خودکار برای انجام یک پروژه تحقیقاتی در خصوص حریم کاربران فیسبوک دانلود کردند.
  •  یک ویژگی برای افزایش کارایی Newsfeed که در سپتامبر سال 2006 افزوده شد، چالش های اساسی درباره موازنه استفاده از آن و عادت های فعلی کاربران را نشان داد. چند روز بعد مارک زاکربرگ در وبلاگ فیسبوک در خصوص بازخورد های منفی کاربران و گیج شدن آن ها در استفاده از قابلیت های جدید نوشت و چند روز بعد اعلام کرد که این قابلیت ها واقعا ناجور بوده اند و بلافاصله تصحیح خواهند شد.
  • قابلیت Beacon در سال 2007 معرفی شد و فعالیت های کاربران در وبسایت های طرف قرارداد فیسبوک را بدون اخطار به کاربران برای دوستان آنان نمایش می­داد. این قابلیت با انتقادات و دعواهای حقوقی گسترده ای مواجه شد و سر انجام از دستور کار فیسبوک خارج شد.
  • در سال 2012 با عرضه عمومی سهام فیسبوک، فشارها بر مدیریت این مجموعه برای افزایش درآمد زیادتر شد تا قیمت بالای سهام این شرکت توجیه پذیر باشد، مدت کوتاهی پس از این، فیسبوک اعلام کرد که یک محصول تبلیغات موبایلی جدید عرضه خواهد کرد که تبلیغات را بر اساس اپلیکیشن هایی که کاربر از طریق فیسبوک در آن ها log in می‌­کند در Newsfeed نسخه موبایل فیسبوک آنان نشان دهد. همچنین این شرکت Facebook Exchange را معرفی کرد که به شرکت های تبلیغاتی این امکان را می­داد تا تبلیغات را بر اساس فعالیت های فرد در اینترنت (حتی در زمانی که به فیسبوک متصل نبوده اند) به مشتریان بالقوه نشان دهند. این موارد موجب شد تا پرونده های بیشتری در دادگاه ها، از جانب برخی کاربران که ادعا می­کردند این ویژگی ها حریم خصوصی آن ها را نادیده گرفته تشکیل شود. با وجودی که فیسبوک هنوز داده های به دست آمده از این طریق را با داده های اصلی کاربران یکپارچه سازی نکرده است، اما این نگرانی وجود دارد که در آینده این کار را انجام دهد.

نمونه های بالا در کنار بسیاری از تغییراتی که در سیاست های حفظ حریم خصوصی و به اشتراک گذاری فیسبوک صورت گرفته، تا حد خوبی پیچیدگی و چالش­ برانگیز بودن مدیریت سودآور  شبکه های اجتماعی در کنار حفظ رضایت کاربران را نشان می­دهد. فیسبوک تعداد دیگری از عوامل ریسک خود را به صورت زیر بیان می­‌کند:

  • کاربران به طور فزاینده ای با محصولات و فعالیت­های دیگر درگیر می­‌شوند.
  • موفق نبودن در معرفی محصولات جدید و یا معرفی خدمات جدیدی که موفقیت کافی به دست نیاورند.
  • کاربران حس کنند تا تجربه استفاده از فیسبوک برای آن­ها به واسطه تکرار، برجسته بودن و اندازه تبلیغات در حال ضعیف شدن است.
  • ناتوانی در توسعه محصولاتی که برپایه دستگاه های همراه ایجاد شده باشند و بتوانند کاربران را تا حد خوبی با خود درگیر کنند. این محصولات باید برپایه تمام سیستم عامل های دستگاه های موبایل و شبکه های مختلف به خوبی کار کنند و بتوانند مقبولیت زیادی نزد کاربران به دست بیاورند.
  • ناتوانی در مدیریت و اولویت بندی اطلاعاتی که کاربران اطمینان یابند تا محتوایی که دریافت می­کنند جالب، مفید و مرتبط با آن­هاست.
  • کاربران از تکنولوژی هایی استفاده کنند که فیسبوک از طریق آن ها قابل دسترس نباشد و یا قابلیت عرضه نداشته باشد.

کامنت بذارین

اولین نفری باشید که دیدگاهتان را ارائه می کنید

avatar

wpDiscuz