پرونده فیسبوک: استراتژی توسعه

توسعه فیسبوک

فیسبوک عناصر کلیدی استراتژی خود را به صورت زیر تشریح کرده است:

1- گسترش جمعیت جهانی اعضا: فیسبوک گروهی از بازارهایی که نسبتا به آن ها کم توجهی شده، ولی حجم بالایی دارند نظیر برزیل، هند، مکزیک و ژاپن را در نظر دارد.

2- توسعه محصولات اجتماعی به منظور قدرتمند تر کردن تجربه کاربران: مانند بسیاری از کسب و کار های اینترنتی، فیسبوک نیز تعهد ویژه ای به تجربه کاربری دارد. رویکرد فیسبوک بر پایه بینش است: “برای ارائه قدرتمند ترین تجربه کاربری، ما به توسعه محصولات و تکنولوژی هایی که بر روی بهینه کردن کانال های توزیع روابط اجتماعی به  منظور رساندن بهترین محتوا برای هر کاربر از طریق تحلیل حجم داده های بسیار بالایی به صورت لحظه ای ادامه می دهیم.”

Andrew Bosworth مدیر واحد مهندسی فیسبوک:

هر روز ما صدها تست در فیسبوک انجام می­دهیم، بسیاری از آن ها روی گروه های نمونه تصادفی انجام می­­شوند تا تاثیر آن ها سنجیده شود. برای مثال ممکن است شما یک تست کوچک که به شما امکان می­داد تا newsfeed خود را ذخیره کنید را در هفته پیش دیده باشید. بسیاری محصولات دیگر ممکن است احتیاج داشته باشند که از طریق تاثیر شبکه ای که دارند مورد بررسی قرار بگیرند تا بتوان آن ها را به صورت درستی سنجید. بنابراین در این موارد، ما آن ها را روی گروه خاصی از یک بازار هدف، مانند یک کشور آزمایش می­‌کنیم.

3- محصولات موبایل: فیسبوک در تلاش است تا استفاده از قابلیت هایش را برای مردم ساده تر کند و کاری کند تا افراد زمان بیشتری از آن ها استفاده کنند. تا آخر سال 2012 به طور متوسط بیش از 680 میلیون نفر ماهیانه از طریق موبایل از فیسبوک استفاده می‌­کردند_این عدد تا پایان ماه مارس 2016 به بیش از 1.5 میلیارد نفر در ماه رسید_. تصاحب شبکه به اشتراک گذاری عکس اینستاگرام در پایان سال 2012 بخشی از استراتژی گسترده کردن محصولات موبایلی فیسبوک بود که با خرید پیام رسان واتساپ در سال 2014 ادامه پیدا کرد.

4- پلتفرم فیسبوک: فیسبوک به اهمیت توسعه یک سیستم برای استفاده برنامه نویسان از قابلیت های فیسبوک کاملا توجه دارد. نمونه این موارد  Facebook API و افزونه هایی مانند like و share برای یکپارچه کردن سایر سرویس ها (مانند وبسایت ها) است. پلتفرم فیسبوک برای اولین بار در سال 2007 معرفی شد و تا ژانویه سال 2008 بیش از 18000 برنامه کاربردی برپایه آن ایجاد شده بود و هر روز به طور متوسط 140 برنامه تازه به آن افزوده می‌­شد. بیش از 95% کاربران فیسبوک حداقل یکبار از یکی از برنامه هایی که بر پایه پلتفرم فیسبوک ایجاد شده اند استفاده کرده اند. پلتفرم فیسبوک برای استفاده در دستگاه های موبایل در اکتبر سال 2007 معرفی شد، با وجودی که حتی پیش از آن هم بسیاری از کاربران فیسبوک از طریق دستگاه های سیار با دوستان خود ارتباط برقرار می‌­کردند.

5- بهبود محصولات تبلیغاتی: با توجه به عرضه عمومی فیسبوک در بازار سهام، توجه به این موضوع برای فیسبوک اهمیتی حیاتی دارد. اما در این خصوص باید توجه ویژه ای برای موازنه با سایر عناصر استراتژی فیسبوک داشت.فیسبوک اعلام کرده است که :” استراتژی تبلیغات ما، بر پایه این باور شکل گرفته است که محصولات تبلیغاتی ما اجتماعی، مرتبط و به خوبی با سایر محتوای فیسبوک یکپارچه سازی شده باشند تا بتوانند در کنار بهبود تجربه کاربری کاربران فیسبوک، بازده جذابی ایجاد کنند.”

6- ساختن یک زیرساخت مقیاس پذیر: فیسبوک به سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری که هدف آنها را تسهیل کند ادامه می­دهد. این هدف  “تجربه منحصر به فرد و شخصی سازی شده برای هر یک از کاربرانمان در هر جای دنیا” ذکر شده است. در حال حاضر فیسبوک صدها هزار سرور را برای این منظور بکار گرفته است. برای این منظور فیسبوک سرمایه گذاری خود بر روی تکنولوژی های بهینه سازی محتوا، تحلیل ، ذخیره محتواهای چند رسانه ای، مدیریت داده های مقیاس بالا و کارایی نرم افزارها را افزایش می‌دهد.

 

کامنت بذارین

اولین نفری باشید که دیدگاهتان را ارائه می کنید

avatar

wpDiscuz