مدیریت و کنترل موجودی

کنترل موجودی

فرض کنید میخواهید از دیجی کالا یه هارد اکسترنال جدید بخرید. چند نوع هارد اکسترنال رو توی سایتشون بررسی میکنید و در نهایت یکیشون رو انتخاب میکنید اما با پیغام موجود نیست مواجه میشید. اینجا چه اتفاقی میفته؟ احتمالا از فروشگاه دیگه ای هارد اکسترنال مورد نظرتون رو میخرید و دیجی کالا سودی که قرار بوده از خرید شما به کسب کنه رو از دست میده. اما یه ضرر دیگه هم به دیجی کالا وارد شده: احتمالا دفعه بعد سراغ دیجی کالا نمیرین و به همونجایی که ازش هارد اکسترنال خریدید مراجعه میکنید.

حالا ممکنه سوال بشه که خب چرا دیجی کالا از هر هارد اکسترنالی تعداد خیلی زیادی نمیخره بذاره داخل انبار؟ جواب ساده است : محدودیت سرمایه. از طرف دیگه ممکنه دیجی کالا تعداد زیادی هارد اکسترنال با مدل فعلی رو با قیمت بالا بخره ولی خیلی هاشون فروش نرن و بعد از چند ماه تکنولوژی های جدیدتر و ارزون تری به بازار بیان و کلی ضرر کنه. از طرف دیگه علاوه بر ضرر باقی موندن تعداد زیادی از هاردهای قدیمی باید هزینه خارج کردن اونها از انبار و خلاص شدن از شرشون رو هم متحمل بشه و تازه میتونست پولش رو بذاره بانک و بدون دردسر سود بانکی بگیره!

مطمئنا اگر خوب دقت کنید متوجه میشید که چه نوع دردسرها و هزینه های دیگه ای ممکنه بابت کم یا زیاد بودن موجودی به وجود بیاد. مثلا ممکنه با وجودی که ارزش موجودی انبار خیلی زیاد هست ولی به علت رکود یا کمبود نقدینگی کارخونه یا شرکت نتونه به تعهداتش عمل کنه _مثلا قسط وام بانکی یا حقوق کارمندهاش رو نده_ و به مصیبت های ناشی از کمبود نقدینگی دچار بشه. در صورتی که با مدیریت مناسب تر موجودی میشد احتمال وقوع چنین اتفاقاتی خیلی کمتر بشه.

اینکه با اطلاعات موجود، تغییر قیمت، تغییر تکنولوژی، هزینه تامین سرمایه و تخمین تقاضا و خیلی متغییر های دیگه بتونیم معلوم کنیم چه موقع باید چه مقدار از کدوم محصول رو بخریم که بیشترین سود رو به دست بیاریم مدل های ریاضی خیلی پیچیده ای داره که کسایی که رشته دانشگاهیشون مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع باشه با بعضی از اون ها در درس کنترل موجودی آشنا میشن. مسئله پسرک روزنامه فروش یه مثال معروف این حوزه است که با دیدنش میشه متوجه شد حتی در حالت خاص هم حل مسئله های کنترل موجودی زیاد ساده نیست:

روزنامه فروشی هر نسخه روزنامه را به 13 واحد پول می خرد و به 20 واحد پول می فروشد، روزنامه های فروش نرفته در پایان هر روز به عنوان باطله و هر نسخه به 2 واحد پول فروخته می شود. روزنامه در بسته های 5 تایی قابل خریدن است. روزنامه از لحاظ نوع اخبار به سه روز خوب، متوسط و بد تقسیم می شود که احتمال آنها باید از اطلاعات فروش روزهای گذشته استخراج شود، استراتژی خرید بهینه روزنامه توسط روزنامه فروش را با توجه به اطلاعات روزهای گذشته تعیین کنید.

برای آشنایی بیشتر با موجودی و اهمیتش میتونین توی این ویدئو اطلاعات خوبی کسب کنید.

 

کامنت بذارین

اولین نفری باشید که دیدگاهتان را ارائه می کنید

avatar

wpDiscuz